Zajímavé příběhy za barvami 5 každodenních předmětů

Některé barvy mají tendenci přicházet a odcházet, jak to diktuje móda, ale některé si lidé vybrali pro velmi specifické, utilitární účely. Ať už jde o využití výhod nebo omezení lidského zraku, nebo jen o vyvolání konkrétní emocionální reakce, stavební inženýři a designéři použili barvy k formování našeho světa způsobem, který možná neočekáváte. Zde jsou příběhy, které se skrývají za barvami pěti každodenních předmětů – a proč jsou tyto odstíny ideální pro jejich přidělené úkoly.

Školní autobusy v USA

Letmý pohled na flotilu autobusů zaparkovaných v jakékoli americké státní škole a všimnete si, že jsou všechny stejně sytě žluté – a je tomu tak již téměř století. Ve snaze standardizovat stavbu školních autobusů po celé zemi, a tak je v ideálním případě učinit bezpečnějšími a levnějšími pro hromadnou výrobu, se v roce 1939 sešli představitelé školní dopravy na Kolumbijské univerzitě, aby prodiskutovali univerzální barvu těchto vozidel. Na stěnách bylo zavěšeno padesát odstínů, od citronové po sytě oranžovou. Barva, která byla nakonec vybrána – dnes známá jako National School Bus Glossy Yellow nebo Color 13432 – byla vybrána kvůli její schopnosti vyčnívat z pozadí. Představitelé školství to v té době nevěděli, ale barva 13432 je napojena tak, aby upoutala naši pozornost, protože odstín stimuluje dva ze tří typů čípků v lidském oku – vysílá dvojnásobný přenos do mozku ve srovnání s mnoha jinými barvami. To je jeden z důvodů, proč je tak těžké přehlédnout velký žlutý školní autobus.

Zelené obrazovky

Ve věku počítačově generovaných snímků je zelená obrazovka téměř stejně všudypřítomná jako filmová kamera. Technika využívající zelené obrazovky, nazývaná chroma keying, existuje již od počátků filmu , ale proč je vlastně obrazovka zelená? Ukázalo se, že tento zelený odstín má více společného s odstíny lidské pokožky než se samotnou barvou. Většina lidské kůže má v podstatě nějaký odstín oranžové , a protože zelená (a v některých případech modrá) je daleko od tohoto odstínu, může být barva použita „chroma keyer“ k nahrazení obrázku na pozadí, aniž by to ovlivnilo člověka uprostřed. . To také vysvětluje, proč meteorologové nemohou nosit zelenou na den svatého Patrika, protože by „zmizeli“ ve zprávách; chroma keyer by zahrnoval jejich zelené oblečení spolu se zelenou obrazovkou.

Semafory

Semafory dnes pomáhají motoristům při navigaci na rušných křižovatkách, ale tato užitečná technologie je ve skutečnosti přímým potomkem železničních semaforů . Před úsvitem automobilu používaly železnice červenou barvu ve významu „stop“, protože červená má nejdelší vlnovou délku ve viditelném spektru – což znamená, že ji lze vidět dále než kterákoli jiná barva . To bylo (a je) obzvláště důležité na kolejích, protože vlakům může trvat nejméně míli, než zastaví. Zpočátku zelená znamenala „pozor“ a bílá znamenala „vše jasné“, ale když si někteří dirigenti spletli světlo hvězd jako signál zcela jasné, zelená nakonec bílou nahradila. Ve velmi raných letech automobilové éry měly semafory pouze dvě barvy – zelenou a červenou. První žluté světlo bylo představeno až v roce 1920 a třícestný semafor, který známe dnes, byl patentován až v roce 1923. Žlutá se stala známou jako „pozor“ kvůli skutečnosti, že je to druhá nejsnáze rozpoznatelná barva po červený. Původně se žlutá používala také pro značky stop , protože v noci byla barva lépe vidět, ale vynález reflexních materiálů a neblednoucích barviv brzy způsobil rozšíření červených stopek po celé zemi.

Chirurgické peelingy

Vejděte do jakékoli nemocnice (nebo sledujte jakékoli lékařské drama) a chirurgové mají téměř vždy na sobě modrozelené peelingy . Protože modrá a zelená jsou na barevném spektru daleko ve srovnání s červenou, tyto chladnější barvy pomáhají osvěžit oči chirurga při operaci pacienta (jehož vnitřnosti jsou v podstatě různé odstíny červené). Vzhledem k tomu, že se chirurgové vizuálně soustředí na prostředí s červeným odstínem, může pohled na bílé pozadí (vybraná nemocniční barva z dob minulých) zanechat přízračný zelený dosvit, podobně jako to, co vaše oči zažívají po záblesku fotoaparátu. Pokud je však okolní prostředí zelené, pak tyto paobrazy jednoduše splývají s pozadím.

Letadla

Přestože dnešní Boeingy 737 a Airbusy A320 mohou mít barevná loga leteckých společností, většina letadla je natřena bílou barvou – a to z dobrého důvodu. Protože bílá barva obsahuje všechny barvy ve vizuálním spektru, je také nejvíce reflexní , což pomáhá udržovat letadla v chladu, zejména při pojíždění na přistávacích drahách. Letouny jsou obvykle chlazeny vzduchem nasávaným do motorů během letu nebo externími jednotkami připojenými k letadlům u brány . Pokud však letadlo na asfaltu zaznamená velké zpoždění a motory jsou nečinné, věci se mohou rozpálit opravdu rychle. Aerolinky tedy použijí jakýkoli trik v knize, včetně sklopení slunečních clon, otevření větracích otvorů a ano, natření letadel na bílo, aby cestujícím v kabině zajistili co největší pohodlí.