Dnes je jízda výtahem všední činností, ale před více než dvěma stoletími byly tyto mechanické výstroje parou poháněné zázraky, které vzdorovaly smrti. V následujících letech se tyto většinou nevídané části městské infrastruktury staly klíčovou součástí toho, co umožňuje vznik moderních měst. Bez nich by vzestupná trajektorie města byla nemožná a design našeho světa by byl nepředstavitelně odlišný. Zde je šest úžasných faktů o skromném výtahu, od jeho překvapivě dávného původu až po mnohá místa, kam nás může v budoucnu dovézt.
Řecký matematik Archimedes vynalezl výtah v roce 236 před naším letopočtem
Výtah je překvapivě starý vynález. Podle spisů starověkého římského inženýra Vitruvia (stejného Vitruvia, který inspiroval Leonarda da Vinciho „ Vitruviánský muž “), vynalezl řecký matematik Archimedes v roce 236 př. n. l. primitivní výtah. Archimédův stroj se jen málo podobal dnešním hybatelům lidí: Fungoval pomocí lidské síly, s lany nataženými kolem bubnu, který byl poté otáčen otočným válcem , velkým otočným válcem, který se často používal k navíjení lan na lodích. Ačkoli atribuce byla napsána až po Archimédově smrti, vynález má smysl pro velkého řeckého myslitele, který se proslavil výzkumem systémů složených kladek . Výtahy se připojují k seznamu dalších překvapivých starověkých vynálezů, včetně takových divů, jako je první parní stroj na světě a první počítač na světě .
Před moderním výtahem byla nejvyšší patra nežádoucí
Nejluxusnější výškové budovy jsou dnes korunovány střešními byty v hodnotě mnoha milionů dolarů, ale před nástupem výtahů (slovná slovní hříčka) byla nejžádanějšími patry ta nejblíže k zemi. První budovou, která ve fázi návrhu zahrnovala výtahy, byla 130stopá budova Equitable Life Building v centru Manhattanu, která byla postavena v roce 1870. Společnost se pomalu přizpůsobovala výtahu a budova byla navržena tak, aby vypadala, jako by měla méně pater než udělalo to. Také pojišťovna, která budovu zpracovala, stále obsazovala „cenná“ spodní patra, zatímco depozitář si užíval horní patra. Éra penthouse dorazila naplno až ve 20. letech 20. století, kdy ekonomický boom desetiletí přinesl do New Yorku a dalších měst po celém světě příval stavebních projektů.
Americký vynálezce vytvořil první moderní osobní výtah
Klíčovou část vůbec prvního osobního výtahu vynalezl Elisha Graves Otis , který založil společnost Otis Elevator Company, výrobce podnikající dodnes. Otis vynalezl bezpečnostní zařízení , které by zabránilo pádu kabiny výtahu, pokud by se lano přetrhlo. Před Otisovým vynálezem byly výtahy nebezpečnými zařízeními primárně vyhrazenými pro přepravu nákladu v továrnách, skladech a dolech. V roce 1854 představil Otis svůj „bezpečnostní výtah“ v Crystal Palace v New Yorku, známém také jako „Výstava průmyslu všech národů“, kde někoho požádal, aby přeřízl lano , které ho drželo. Po rozříznutí plošina klesla jen o několik centimetrů, než ho zachytila. Tento vylepšený bezpečnostní prvek pomohl ovlivnit veřejné mínění tím, že ukázal, že výtahy mohou být bezpečným prostředkem vertikální dopravy. Dnes jsou výtahy považovány za statisticky bezpečnější než schody .
Lidé, kteří se léta učili být operátory výtahů
Přestože Elisha Otis vynalezl bezpečnější výtah, neznamenalo to, že zařízení bylo spolehlivé. Po desetiletí byla obsluha výtahu považována za vysoce kvalifikovanou práci , která v některých částech světa, jako je Německo, vyžadovala roky studia . Na konci 19. století byly výtahy provozovány pomocí „dopravních lan“ a operátoři byli školeni na přesné načasování tahání za tato lana, aby dorazili do správného patra. Dobře vyškolený operátor byl velmi žádoucí, protože dělal rozdíl mezi hladkou jízdou nebo smrtící změtí startů a zastávek.
V průběhu desetiletí se práce obsluhy výtahu stále více automatizovala. V roce 1887 navrhl americký vynálezce Alexander Miles první automatické výtahové dveře poté, co se dočetl o několika nehodách, při kterých lidé spadli do výtahových šachet. Ale až v 60. letech – něco málo přes století poté, co Elisha Otis představil první bezpečnostní výtah – začaly automatizované výtahové kabiny zcela nahrazovat lidské operátory.
Nejrychlejší výtah na světě cestuje rychlostí až 67 stop za sekundu
V prvních dnech mohly výtahy jezdit pouze rychlostí asi 40 stop za minutu . Po přibližně 150 letech inovací může nyní nejrychlejší výtah na světě ujet 67 stop za sekundu (neboli přibližně 46 mil za hodinu). Tento výtah se nachází v Shanghai Tower v Číně, která také zahrnuje nejdelší nepřetržitou dráhu výtahu, 1 898 stop. Výtah, který původně instalovala japonská společnost Mitsubishi Electric v roce 2015, prošel v roce 2016 modernizací , která mu umožnila překonat cestu ze suterénu druhého patra do 119. patra věže za pouhých 53 sekund. Výtah ve finančním centru CTF, které se také nachází v Číně, přijede za velmi krátkou sekundu a pohybuje se rychlostí 65 stop za sekundu.
Němečtí inženýři navrhli boční výtah v roce 2017
Od jejich vynálezu před dvěma tisíciletími výtahy dělaly jen dvě věci – šly nahoru a dolů. V roce 2017 však německá výtahová společnost začala testovat výtah, který se může pohybovat jakýmkoli směrem . Přezdívaný „Wonkavator“ podle vícesměrného výtahu viděného v roce 1971 ve Willy Wonka & the Chocolate Factory , stroj byl oslavován jako „největší vývoj ve výtahovém průmyslu“ od vynálezu zařízení. Postranní výtah je však pouze začátkem toho, co čeká budoucnost této technologie. Vědci (a autoři sci-fi) také předpokládali proveditelnost vesmírného výtahu , který by mohl převézt budoucí astronauty z povrchu Země do vesmíru – zcela se vzdali potřeby drahých, znečištění říhající rakety.